Member seangkatan

Khamis, 16 Februari 2012

Peribahasa jawi gak yang betol...

Tadi aku ade pegi ceramah mauludul Rasul di tempat aku di Batu pahat...
Ustaz jemputan ni memang sempoi...
Dyer kater de beberapa peribahasa yang kiter guner ni salah...
Contoh:
Harapkan pagar, pagar makan padi..
Dalam jawi..
Ejaan pagar adalah
Pa Ga Ro...
Sebutan betolnyer adalah pegar..
Pegar adalah sejenis burung yg dibela oleh pesawah untuk menjaga padi mereka...
Burung pegar dibela untuk memakan ulat dan kumbang yang boleh merosakkan hasil padi pesawah..
di bawah adalah gambar burung pegar..

 Gambar ini adalah gambar burung pegar..
So kalau nak diikutkan...
Peaptah sebenar adalah harapkan pegar, pegar makan padi...
Secar logik pon...
maner ader kat sawah orang letak pagar...
Pesawah buat batas jer.....
so ni jelah ulasan aku tentang peribahasa tersebut...
Sekali lagi aku ucapkan kepada ustaz tersebut kerana memberi aku isi untuk menulis entri yang baru...

cc: Zul, Capix & Rauf (kawan-kawan aku ni)
.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...