Member seangkatan

Sabtu, 16 April 2011

Alga pengganti petroleum??



Selalu korang dengar minyak daripada petroleum kan??
Tapi di masa depan algae akan menjadi sumber bahan api motor,kereta atau lori anda...
Jangan terkejut...
Sebab sekarang benda tu da ader..
Tapi belum dikomersialkan lagi jer....
Kajian mengebai alga ni telah bermula sejak 1950 lagi...
Sebelum aku lahir diorang da kaji...
Namun pada kajian ini giat dijalankan dari 1976 hinggalah 1996..
Alga hanya dapat hidup jika terdapat gas CO2...
Bermakna jika kawasan itu mempunyai kuantiti gas CO2 yang banyak....
Alga pun cepat la tumbuh.....
Selain itu alga menghasilkan 15 kali ganda minyak per ekar berbanding jagung dan juga lalang...



Adakah macm ini rupe pam minyak nanti??
Takde siapa yang tau...

4 ulasan:

Aini sastra berkata...

Kunjungan kesini ye.. www.ainisastra.com

Pai berkata...

orite

azizul berkata...

betul ke..rasanya nanti orang biakkan alga pulak laa...dah takde sawit dah lepas ni..alga lagi untung...biar jer berlumut,..

Pai berkata...

ni kajian kt US sner...
kt mlaysia blom start sgat bnda ni...
jus t teori je r...
x salah kalo kome nak jadi perintis projek ni..
hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...