Member seangkatan

Sabtu, 19 Mac 2011

Buluh Perindu...

Hurm mesti kowang tertanya-tanya,,,
Btol ke der buluh perindu tu? wujud ker?
Baru-baru ni aku dan kawan balik kampung untuk berjumper ngan pakcik aku dari Pahang. Than rezeki aku, aku dapat melihat sendiri buluh perindu tu. Yela pakcik aku tu bekas komando. So, memang dyer tau la serba-serbi tentang khazanah alam. Tapi aku tak dapat nak amek gambar buluh perindu tu sebab tu adalah salah satu pantang larangnyer. Than, terpaksalah aku patuh.

Mule-mule aku pikir buluh perindu tu bentuk dyer macam buluh lemang ker..... macam meriam buluh ker...
Tapi sebenarnya kecik  jer..... Panjang dyer macam jari kelingking dan lebih halus dari lidi. So tuk nampak dengan lebih jelas buluh perindu ni. Buluh perindu akan diletakkan di atas pinggan yang diisi sedikit air. Mule-mule buluh perindu tu bengkok. Tapi biler diletakkan di pinggan tu. Terus jadi tegak dan kemudian bergerak-gerak.

Pakcik aku suro pegang, dan biler dipegang buloh perindu tu berpusing melawan arah jam. Semakin kuat aku genggan buluh tu, semakin ligat dyer berpusing. Hurm tak tau la sebab apa. Pakcik aku cakap `khadak` buluh tu da der kat sekeliling kiter.

Antara khasiat dyer boleh membuat suare kiter merdu, menambah kekuatan fizikal dan macam lagi-lagi. Tapi cara pemakaian dyer aku tak pasti samada dimasukkan dalam badan macam susuk atau hanya dibawa bersama.

Makcik aku cakap lepas tengok buluh perindu nanti malam mimpi puter yang jaga buluh perindu tu. Tapi alhamdulillah aku tak mimpi macam tu.

Sama jugak macam poko bakawali. Sesaper yang dapat melihat bunge Bakawali mekar pada waktu tengah malam. Nanti kita akan dapat melihat puteri yang keluar dari bunger tu. Wallahualam. Tapi yang penting kita kena tetapkan iman kita dan menggangap ade penjelasan di sebalik kejadian tu sumer....

4 ulasan:

~conangirlz~ berkata...

mak aihh, 3 ntry satu hari..hebat r..kikiki..
perghh, buluh perindu nie penuh ngan mistik r..
part mimpi tu x bleh blah..ntah2, ko mimpi, tp x ingt..haaaa..suspen je..

Pai berkata...

hahaha...
mne der hebat...
aq juz nak kongsi per yg aq tau jer...

~conangirlz~ berkata...

okay2..bagus2..share r ag ea..leh tmbh ag ilmu ak..hehehe..berguna info2 nie..thnx

Pai berkata...

hahahaha...
ko pun smer gak...
orite...
u r wlcme..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...